Bateria reprezinta una din cele mai importante piese ale unei masinii, fiind acea piesa sau mai bine spus componenta, fara de care autoturismul nu poate porni. Insa, in momentul in care o baterie “se cere schimbata” vei incepe sa observi primele semne in masina, de la o luminozitate prea mica in cazul ceasurilor de bord si altor afisaje, pana la martorul de bord aprins. Despre acest lucru urmeaza sa vorbim pe parcursul articolului nostru, si anume, ce reprezinta martorul de baterie aprins in bordul masinii.
Cand se schimba bateria de pe masina?
In primul rand, pentru a nu te confrunta cu situatii neplacute, trebuie sa verificati in mod constant bateria si dupa ceva timp, tinand cont chiar si de conditiile meteorologice, aceasta sa fie schimbata. Dar, urmeaza sa vorbim despre cum poti sa verifici starea acumulatorului masinii, chiar mai jos.
- Verificarea acumulatorului periodic – trebuie sa faci o rutina din verificarea periodica a bateriei, iar la fiecare verificare a masinii, sau la acea verificare ce se face din an in an sa treci pe lista si verificarea acumulatorului masinii.
- Testeaza incarcarea bateriei, cat si sistemul electric – pot sa apara anumite simptome si daca este o oarecare problema in ceea ce tine sistemul electric al masinii, acesta putand astfel sa descarce prea repede sau din contra, sa nu reuseasca sa o incarce corect. Tocmai din cauza acestui lucru, bateria cat si sistemul acesteia de incarcare trebuiesc testate in momentul in care apar primele semne.
- Baterie mai veche de 4 ani? Inlocuieste-o! – cele mai multe baterii auto incep sa aiba probleme dupa ce s-a depasit o perioada de 4 ani, fara a se mai tine cont de garantia emisa de catre producator. Bineinteles, lucrurile depind, evident si de modul in care acumulatorul a fost folosit. Tocmai din cauza acestui lucru, asa cum am spus si mai sus, sa testati periodic bateria, cu atat mai mult in cazul in care aceasta e mai veche de 4 ani. Dar cel mai bine ar fi sa inlocuiesti bateria din 4 in 4 ani.
- Incearca pe cat posibil sa nu faci drumuri scurte si dese – in primul rand, se pare ca dupa prima pornire a masinii, se recomanda ca bateria sa stea “la incarcat” circa 15-20 de minute. Asadar, in cazul drumurilor scurte, sub 15 minute, acest ciclu de incarcare se opreste dintr-odata, fapt ce nu face bine masinii.
Asa cum mentionam, orice acumulator incepe sa prezinte mai multe semne atunci cand pare ca este “pe moarte”. Vorbim in special de semnele clare, pe care le poate observa oricine, indiferent de cate cunostinte ar avea
Un prim semn clar este cel al pornirii greoaie a motorului. In primul rand, ace lucru este evident, deoarece pentru a putea porni un autoturism, se solicita o cantitate ceva mai mare de energie electrica, sarcina ce pica chiar pe “bornele” acumulatorului. In special in momentul in care temperaturile sunt prea scazute, cand incercam sa pornim autoturismul iar demarorul incepe sa actioneze, se poate auzi cum acesta incearca sa porneasca vehiculul, iar acest lucru tine doar de baterie si faptul ca durata acesteia de viata a expirat.
Cel de-al doilea simptom destul de important este in momentul in care masina nu poate sa mai dea curs comenzilor noastre. Astfel,atunci cand incerci sa pornesti vehiculul cu ajutorul cheii, dar acesta nu porneste, ba mai mult, nu se intampla absolut nimic. Nu se mai aprind nici macar luminile in bord, nu se observa absolut niciun sunet, ci doar linsite. Ei bine, aici e clar ca bateria trebuie inlocuita
Iar cel mai important si poate cel mai clar semn ca bateria ta nu mai este functioala, e atunci cand martorul din bordul masinii se aprinde. Daca acesta ramane aprins si odata ce cand masina a pornit, e inca un semn clar ca masina are o anumita problema cu incarcarea acumulatorului. Pentru situatiile de genul, putem spune fara niciun dubiu ca este vorba de o problema cu acumulatorul sau cu sistemul electric al autoturismului, fiind nevoie sa contactezi un service specializat.
Martorul de baterie aprins in bord
Asa cum am spus si anterior, in momentul in care martorul de bord care indica bateria sta aprins si dupa ce masina a fost pornita, este clar ca avme de-a face cu o problema de partea electrica. Poti sa scapi ieftin in cele mai multe cazuri, doar inlocuind bateria, dar, pot exista si momente complet neplacute cand avem de-a face cu o problema ce tine de tot circuitul electric al masinii tale.
Tocmai din cauza acestui lucru, in momentul in care martorul ramane in bord, e nevoie sa iei legatura cu un mecanic specializat, pentru a determina clar de ce acesta ramane aprins. Doar asa vei putea stii daca o sa scapi numai cu o schimbare a acumulatorului sau avem de-a face cu o problema ceva mai grava.
Ar mai putea fi o rezolvare mai putin “ortodoxa”, ca sa spunem asa. Mai concret, poti proba cu o alta baterie, de exemplu cea a unui prieten, dar numai daca bateria se potriveste masinii tale asa cum arata si in manualul de utilizare. Daca dupa ce ai facut proba, iar din bordul masinii martorul a disparut, cu siguranta ca problema era doar la baterie iar aceasta trebuie inlocuita.
Daca va intrebati cum puteti sterge martorul de bord, ei bine acesta poate fi sters doar daca vei rezolva problema. Doar asa vei putea scapa de aceasta problema
Acest lucru poate sa fie facut de catre un mecanic priceput, care sa poata determina cu exactitate cauza problemei.