Baterie moarta la masina mea

Bateria reprezinta una din componentele fara de care o masina nu se poate rula, nu se poate deplasa, ba mai mult, daca nu poate rula, evident ca aceasta nu poate fi nici pornita, astfel ca sunt tot mai clare functiile unei baterii de masina. In general, aceasta ar trebui sa stocheze energia electrica pe care apoi sa o trimita consumatorilor.

Ca sa vorbim si in termeni putin mai fizici, intr-o baterie de masina se pot gasi mai mult celule galvanice, asezate in serie, iar acestea contin anumite placi din plumb ce au drept principal scop de catod si de anod. In cazul in care le vom aseza alternativ, acestea se vor scufunda de-ad reptul intr-o solutie ce rezulta din acidul sulfuric si apa, aceasta solutie avand scopul de a fi electrolit, lucru ce duce in final la realizarea tensiunii electrice

Dar, pentru acel momente in care cuplam un anumit consumator cum ar fi radio-ul, se creeaza un circuit polii pozitivi si negativ, iar astfel bateria se poate descarca, din acest scop fiind creat alternatorul, acesta putand reincarca fara nicio problema rezervele acumulatorului.

Alternatorul nu mai incarca. Ce se intampla?

Asadar, ca si orice alta piesa si componenta a unei masini, inclusiv alternatorul poate ceda uneori, dar, iti va da de inteles prin cateva semne inainte ca acest lucru sa se intample. Pentru inceput, se va aprinde martorul din bord, urmand ca farurile masinii sa inceapa sa emita ceva mai putina lumina. In acelasi timp, motorul va emite un sunet dubios, total neplacut, care poate sa dea de inteles ca  pur si simplu “i-a fost luata din putere”.

Impreuna cu bateria, alternatorul reprezinta principala componenta ce poate transmite curent electric autoturismului, iar in momentul in care alternatorul nu mai incarca sau pur si simplu “se duce”, se recomanda, evident, schimbarea sa.

Dar, in cazul in care nu sunteti sigur ca problema provine de la alternator, va recomandam sa va deplasati la un mecanic, la un service specializat,  care sa poata face o verificarea a starii alternatorului si a componentelor din acesta. Pentru inceput se verifica curelele, in cazul in care acestea au semne clare de uzura. In acelasi timp, pot sa fie prezente si alte semne care sa dea de inteles faptul ca alternatorul autoturismului nu mai ruleaza la puterea sa reala. Unul dintre primele simptome ar mai putea sa fie si faptul ca geamurile electrice nu se mai inchid sau deschid corect.

Semne ca bateria cedeaza

Insa, in afara de alternator, chiar si bateria poate sa ofere unele semne ca este “dusa”, semne ceva mai clare decat in cazul alternatorului, semne despre care vom vorbi imediat, in josul articolului.

  1. Martorul de bord – cel mai clar semn ca bateria este ca si moarta tine de martorul din bordul masinii care sa dea clar de inteles acest lucru. Daca se aprinde martorul, e lesne de inteles ca bateria trebuie schimbata. Evident, martorul poate sa indice si alte probleme ce ti de partea electrica a masinii, dar de cele mai multe ori, totul se rezolva cu schimbarea acumulatorului. Din pacate, masinile ceva mai vechi nu detin un martor de bord care sa arate starea bateriei.
  2. Pornirea lenta a masinii – asa cum am spus, scopul principal al acumulatorului masinii este de a da o mana de ajutor motorului in momentul pornirii, motorul avand nevoie, evident, de electricitate, iar principala sursa pentru electricitate este reprezentata de baterie. De obicei, bateriile ajung sa cedeze in proximitatea  sezonului rece, in momentul in care temperaturile incep scad simtitor. Bineinteles, bateria poate sa se duca si in momentul in care autoturismul nu este pornit prea mult timp.
  3. Miros ciudat – in cazul in care bateria da semne si chiar reuseste sa porneasca masina dupa ce a fost supusa la temperaturi prea scazute, poate sa isi faca prezenta un miros neplacut, miros ce poate fi asemanat cu acel miros degajat de catre un ou stricat. Daca simti un miros asemanator, poti sa te gandesti deja la cumpararea unei alte baterii pentru autoturismul tau. In acelasi timp, iti recomandaa si verificarea altor elemente din jurul bateriei, pentru a nu exista scurgeri.
  4. Carcasa bateriei umflata – inca de la inceput am evidentiat procesul chimic de rulare a bateriei, cat si piesele si substantele chimie ce intra in componenta bateriei. Ei bine, in cazul temperaturilor  foarte scazute sau invers, prea mari, carcasa bateriei poate sa se umfle. De exemplu, masina nu este pornita o perioada prea de timp in sezonul rece. Ei bine, sansele ca bateria sa inghete sunt mari, astfel ca bateria va trebui inlocuita

Deci, patru semne evidente, clare, ce pot sa dea de inteles ca bateria ta este pe moarte, iar masina are nevoie de un nou acumulator astfel incat aceasta sa poata rula din nou, fara nicio problema.

Costul reparatiei si inlocuirii bateriei

Din punct de vedere al costurilor, pentru o baterie noua poti scoate din buzunar cateva sute de lei, insa atentie, trebuie cumparata o baterie fix ca cea de pe autoturismul tau, atat din punct de vedere al puterii electrice, dar si al dimensiunilor. Mai multe recomandari in acest caz vei putea gasi in manualul de instructiuni al masinii.

Asadar, odata cumpara bateria, cu ceva cunostinte, vei putea incepe sa o schimbi chiar tu, dar daca nu te pricepi, poti sa optezi pentru serviciile unui mecanic, deoarece operatiunea trebuie sa se desfasoare in siguranta. Vei scoate din buzunar alti 100 de lei pentru manopera acestuia.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.