Cele mai evidente ale unui autoturism sunt date spre sofer chiar de catre volan, astfel ca daca ai observat cu rapiditate care are fi problema, ai sanse destul de mari sa eviti un accident destul de grav cu pagube serioase. Tocmai din cauza acestui lucru, in acest articol urmeaza sa discutam despre ce paote sa insemne vibratia volanului atunci cand franezi, dar si in alte situatii limita.
Ce poate sa duca la vibratia volanului? Ce trebuie schimbat?
Sunt mai multe probleme ce ar putea cauza vibratia volanului, iar despre toate urmeaza sa vorbim astazi, insa, in functie de tipul de vibratie si mai multe detalii, vei putea sa iti dai seama chiar si singur care ar fi problema masinii tale.
Daca in momentul in care franati, volanul incepe sa trepideze prea tare, mai mult ca sigur ca problema vine de la sistemul de franare al autoturismului. Cu exactitate, am putea spun eca discurile vehiculului nu mai sunt complet paralele pe placute si pe etrieri, iar acest fenomen are denumirea de “Discuri ovalizate” sau “ovalizare”. Desi discul nu devine cu adevarat oval, doar isi pierde putin din pozitia specifica, fenomenul este tot mai prezent la masinile din tara noastra.
In principiu, ar exista doua cauze clare: in primul rand, e vorba de piesele slab calitative si de conducerea incorecta a masinii. De obicei, acest fenomen are si alte simptome ceva mai usoare, poate chiar insesizabile cum ar fi o usoara trepidtatie a volanului, trepidatie care cu timpul va deveni tot maii puternica si nu o vei putea trece cu vedere. Solutia pentru rezolvarea acestei probleme tine de schimbarea discurilor.
Un alt motiv ce ar putea duce la vibratia volanului tine de biletele de directie, asa cum le spune si numele, acestea fiind niste piese ce au legatura cu directia autoturismului. In mod concret, ele au drept misiune unirea capatului de bara cu caseta de directia, facandu-se legatura dintre volan si roata.
Asadar, putem sa afirmam ca socurile vor fi transmite dinspre roata catre volan doar cu ajutorul acesto bielete, iar din cauza drumurilor de la noi din tara, dar si fortei aplicate in momentul virajului, sa isi faca prezenta uzura. Daca bieletele sunt uzate, apare un joc neplacut de volan, joc care cu timpul se va transforma intr-o vibratie destul de puternica, mai ales in momentul in care masina circula cu o viteza prea mare.
Dar, aceasta problema se identifica rapid, pentru ca isi face prezenta un zgomot neplacut ce imita o frecare fier pe fier atunci cand lovesti cu masina o groapa sau atunci cand virezi mai tare de volan. Trebuie sa retii ca bieletele, cat si capetele de bara nu se pot reconditiona sau repara, astfel ca trebuie schimbate cu altele noi.
Un al treilea motiv ce da vibratii in volan ar putea proveni de la caseta de directie, dar aici ne referim la o vibratia atat in momentul stationarii, dar si in momentul conducerii autoturismului. De tinut minte ca aceasta piesa este alcatuita din mai multe elemente, iar toate sunt puse in miscare, iar daca aceste elemente vor prinde uzura, evident ca va aparea si un joc, joc ce va fi transmis catre volan. Dar, pana ca vibratia sa ajunga la volan, trebuie sa retii ca vor putea sa existe anumite trepidatii, unele chiar si de 5-6 centimetri, lucru ce poate da de inteles ca exista o anumita portiune in care soferul nu mai are control asupra rotilor.
Singura chestie benefica, sa ziccem asa, este aceea ca trepidatiile isi fac prezenta inca de la viteze reduse, astfel ca vei putea constientiza rapid ca ai de-a face cu o problema. Daca aceasta componenta, caseta de directie, prezinta anumite probleme, riscul ca masina ta sa ramana fara directie este destul de mare, volanul blocandu-se, iar acest lucru putand sa cauzeze un accident cu pagube serioase. Totodata, in momentul in care vei avea probleme cu aceasta caseta, isi vor face prezenta si scurgerile de ulei, astfel, daca vezi pete de ulei si simti acea vibratie puternica in volan, iti recomandam sa verifici imediat caseta de directie.
Probabil cea mai intalnita problema, la fel ca in cazul discurilor ovalizate, tine de rotile dezechilibrate. In mare majoritate a cazurilor, problema rotilor dezechilibrate este transmisa conducatorului auto datorita unor vibratii in volan, lucru ce se poate petrece de multe ori, deoarece pumbul cu care este dotat o anvelopa, se pierde. Aceasta problema se poate rezolva rapid, la o vulcanizare, iar costul nu este piperat deloc.
Costul reparatiei
Aasadar, cand vine vorba de costul reparatiei, acesta difera in functie de problema depistata la masina pe care o detii. Pentru inceput, se recomanda deplasarea de urgenta la un mecanic specializat care sa poata observa care este cu adevarat problema masinii tale, deoarece rotile dezechilibrate vor putea sa cauzeze serioase neplaceri sau sa nu mai spunem unde ar putea duce o caseta de directie defecta. Daca problema este legata de geometrie roti Iasi, atunci costurile vor fi scazute.
Trebuie sa tii cont de mai multe costuri: cel al constatarii, al mainii de lucru si al pieselor pe care trebuie sa le achizitionezi. Sunt sanse sa scapi doar cu cateva sute de lei platite, dar sunt sanse sa ajungi sa lpatesti si sume de ordinul miilor de lei.