DPF sau conform denumirii originale Diesel Particuler Filter este cu adevarat un filtru revolutionar, un filtru ce reuseste sa protejeze intreg stratul de ozon al Planetei. Cum? Ei bine, despre asta urmeaza sa discutam pe parcursul articolului nostru si sa observam ce poate reprezenta martorul DPF, ce rol joaca acesta si cam ce masuri ar trebui sa iei in momentul in care martorul pentru DPF se aprinde in instrumentalul de bord al autoturismului tau, cat si alte lucruri de care sa tii cont.
Ce reprezinta DPF-ul?
Exact cum am spus si ceva mai sus, DPF-ul este mai exact filtrul de particole, filtru despre care multi cred ca este o inventie fara rost, pe cand, foarte muli considera ca este ceva de-a dreptul necesar, ceva aat de benefic pentru mediu. Trebuie sa retii faptul ca acest filtru si-a facut prezenta incepand cu masinile ce aveau drept norma de poluare Euro 4, dar nu toate masinile incadrate in aceasta norma detin un filtru de particol. Insa, de la Euro 5, absolut orice autoturism este echipat cu DPF, pe cand, de la Euro 6 si mai sus, alaturi de acest filtru s-a introdus si AdBlue-ul.
Conform legilor fizicii, atunci cand arzi combustibilul, in mediu se degaja unele particule ce au un diametru cuprins intre 1 si 12 microni, iar acestea pot ajunge in sistemul respirator al omului, putand sa produca inclusiv aparitia de caner pulmonar.
Scopul principal al filtrului de particule este acel de a pastra particulele cu marimi de peste 2 microni, iar acest filtru pare ca isi duce cu succes la final aceasta misiune, reusind sa retina peste 99% din particule. Dar, de-a lungul timpului isi va face prezenta uzura, filtrul incarcandu-se tot mai mult, astfel ca se recomanda acea regenerare. In mod concret, regenerarea consta in arderea si in curatarea filtrului astfel incat acesta sa poata fi folosit si sa faca din nou minuni. Trebubie sa mai retii si faptul ca regenerare se face automat, din 1.000 in 1.000 de kilometri. In mod conret, toate elemente si particulele toxice sunt retinute in acel filtru, astfel incat sa se evite producerea de pagube aduse mediului si implicit omului.
In ce consta regenerarea?
Asa cum am spus, regenerarea se poate face in unele conditii, mai ales atunci cand ai avut de facut un drum lung, de cel putin 100 de kilometri, iar calatoria a fost parcursa pe o autostrada. Procesul ce consta in regenerarea filtrului de particule nu este unul complex, iar, odata ce vei metine masina la circa 2.000 RPM, va aparea acea ardere a particulelor retinute in DPF, ardere ce are loc la peste 500 de grade. Conform producatorilor, filtrul poate sa suporte pana la 3.500 de regenerari. Totodata, daca mare parte din drumurile tale sunt in mediul urban, sunt sanse destul de mari ca martorul ce indica regenerarea DPF-ului sa se aprinda mai repede. Daca vei ignora aceasta alerta, in timp vor putea sa apara si alte probleme ce vor putea duce pana la schimbarea completa a filtrului.
Filtrul se gaseste in special la masinile dotate cu motoare diesel, mai ales ca masinile dotate pe benzina scot chiar si de 40 de ori mai putine noxe si particule daunatoare decat un motor pe benzina.
Martor DPF aprins in bord. Ce e de facut?
Dar, ca absolut orice componenta a unei masini si nu numai, chiar si filtrul de particule are o anumita durata, aici fiind vorba de cel mult 2.000 de kilometri. Evident, vor putea sa apara si unele exceptii in cazul masinilor ce sunt rulate cel mai mult timp in mediul urban, aici recomandandu-se inlocuirea filtrului la maxim 1.000 de kilometri, pe cand, pentru un autoturism ce este rulat in mare parte pe drumuri de viteza, cum ar fi autostrazile , filtrul poate sa reziste chiar si pana la 350.000 de kilometri.
Daca martorul DPF se aprinde in bord, in mod normal ca te vei gandi la costurile piesei si manoperei mecanicului. Pentru inceput, un filtru de particule nou are un pret ce variaza inter 1.000 si 2.000 de euro, iar tocmai de aceea cei mai multi detinatori de masini isi vand autoturismele fara filtru, sau chiar aleg sa il anuleze de pe masina.
Odata ce s-a aprins martorul in bord, trebuie sa retii din start ca masina mai paote rula fara probleme, acesta nefiind un martor si o componenta indispenesabila, dar cu timpul, trebuie sa stii ca trebuie sa te indrepti spre un mecanic pentru a putea determina problema, care nu ar putea sa tina neaparat de inlocuirea filtrului, ci doar de o reparetie facuta in conditii de deplina siguranta.