Poate ca nu toti dintre voi stiti cum arata o volanta si care este principala misiune a acesteia. Tocmai de asta ne-am gandit sa scriem mai multe despre volanta si rolul sau, pentru a va putea da absolut toate detaliile despre una din cele mai importante piese ale masinii, respectiv volanta, pentru a spune ce rol are aceasta, iar la final sa vedem care ar fi diferenta dintre volanta simpla si cea cu masa dubla, cat si cat ar costa sa schimbi o volanta cu masa dubla.
Rolul volantei
Mai exact, volanta este reprezentat de un disc greu, care este gol pe dinauntru si are principal rol de a-i permite arborelui cotit sa poata emana detula energie de rotatie, de la motor spre cutia de viteze. Probabil ca stii ce reprezinta un motor cu piston si care este modul sau de actionare. Concret, un motor cu piston ete limitat la 4 cilindrii, iar atunci cand un astfel de motor emite miscarea de rotatie datorita arborelui cotit, se formeaza o miscare care nu este neteda deloc, existand unele puncte in care motorul strange energie dar si unele puncte in care motorul trebuie sa piarda din energie. Astfel, pentru acest caz, rolul volantei este de a absorbi socurile ce se produc.
Putem sa spunem ca are drept scop unfiromizarea energia, transformand-o in miscare de rotatie. Volanta este capabila sa indeplineasca aceasta misiune datorita strangerii de energie prin greutatea sa. In cele mai multe din cazuri, volanta se poate dezechilibreze usor, producand o oarecare trepidatie in momentul in care motorul se afla la relanti sau intr-o treapa inferioara
Ce este volanta simpla si ce este volanta cu masa dubla?
Cele mai multe dintre masinile ce au in dotare motoare pe motorina, au fost echipate cu o volanta dubla, o volanta mai grea, deoarece, dupa cum se remarca si din denumire, are masa dubla. Scopul principal al volantei duble este de a putea sa absoarba si mai bine posibilele socuri, dar aceasta este mult o piesa extrem de greu de intretinut, fiind si mai stricacioasa decat una simpla.
Astfel, aceste volante pot sa absoarba mult mai bine socurile, dar uzura apare si mai repede, iar astfel apar si defectiunile care vor duce la inlocuirea si reparatia volantei duble.
Cum putem observa ca volanta dubla s-a defetat?
Cea mai importanta parte atunci cand o componenta se defecteaza tine de constatarea simptomelor. Daca observam aceste semne inca de la inceput, ai sanse destul de mari sa nu te trezesti si cu alte probleme
Iar, printre principalele semne ce ne dau de inteles ca volanta are anumite probleme, identificam:
- zgomote neobisnuite la cutia de viteze si unele vibratii puternice in momentul in care masina este la relanti
- unele probleme in momentul in care se pleaca usor de pe loc sau atunci cand schimbi treptele de viteze
- vibratiile cresc in intensitate in momentul in care masina ruleaza la turatii mai mici, iar vibratiile se vor simti destul de tare de cate conducatorul auto
Astfel, am enuntat nu mai putin de 3 simptome clare care pot da de inteles faptul ca exista probleme la volanta dubla. Poate ca multi se intreaba de ce a fost adaugata aceasta volanta cu masa dubla, din moment ce este mai stricacioasa decat cea simpla. Pai, principalul motiv a fost de a proteja volanta de acele cupluri prea puternice ce sunt introduse pe motoarele masinilor ceva mai noi.
Cat costa sa schimbi volanta dubla?
Deoarece este o serioasa care poate sa duca la accidente rutiere destul de grave, iti recomandam sa schimbi volanta dubla chiar de la primele semne ce ar putea da de inteles defectiunea acesteia. O volanta noua nu e deloc ieftina, cu exactitate, am putea spune ca pretul este in jurul sumei de 3.000 de lei, iar la acesti 3.000 de lei vei mai adauga si manopera unui mecanic
Volanta reprezinta o piesa foarte importanta pentru masina si se recomanda schimbarea acesteia de un mecanic, si sa nu faci aceasta operatiune de unul singur, la domiciliu, pentru ca poti cauza si alte probleme ale masinii. Stim ca pretul e destul de piperat, insa cu siguranta iti dorest ca operatiunea sa fie facuta de un profesionist, astfel incat sa te simti in siguranta si sa nu te pui in pericol nici pe tine si nici pe ceilalti participanti la trafic.